Վրաստանի նոր կենսաթոշակային սխեման վիճարկվում է Սահմանադրական դատարանում
Հոդվածի առանցքում
- Վրաստանում նոր, կուտակային կենսաթոշակային սխեմայով նախատեսվում է անձի եկամտի 6% ներդրում անձնական կենսաթոշակային հաշվի վրա՝ երկուական տոկոս հավասարապես աշխատակիցների, գործատուների եւ պետության կողմից: Ծրագիրը պարտադիր է Վրաստանում ապրող եւ աշխատող 40 տարեկանից ցածր աշխատողների համար: Իրավապաշտպան կազմակերպությունը վիճարկել է երկրի նոր կենսաթոշակային համակարգը Սահմանադրական դատարանում: Խումբը պնդում է, որ նոր մասնավոր սխեման հակասում է վրացական Սահմանադրության 11-րդ հոդվածին (հավասարության իրավունք) եւ 19-րդին (սեփականության իրավունք):
Ուշադրությանն արժանի
Վրաստանի ժողովրդավարության նախաձեռնություն (GDI) անունով իրավապաշտպան կազմակերպությունը վիճարկել է երկրի նոր կենսաթոշակային համակարգը Սահմանադրական դատարանում: Խումբը պնդում է, որ նոր մասնավոր սխեման հակասում է վրացական Սահմանադրության 11-րդ հոդվածին (հավասարության իրավունք) եւ 19-րդին (սեփականության իրավունք):
Նոր, կուտակային կենսաթոշակային սխեմայով նախատեսվում է անձի եկամտի 6% ներդրում անձնական կենսաթոշակային հաշվի վրա՝ երկուական տոկոս հավասարապես աշխատակիցների, գործատուների եւ պետության կողմից:
Ծրագիրը պարտադիր է Վրաստանում ապրող եւ աշխատող 40 տարեկանից ցածր աշխատողների համար:
Գործի հայցվորն է GDI -ի փաստաբան Էդուարդ Մարիկաշվիլին, որը հանդես է գալիս որպես աշխատող, ինչպես նաեւ որպես գործատու: Ըստ Մարիկաշվիլու, աշխատակիցներին ստիպելու այս սխեման ոտնահարում է քաղաքացու սեփական գույքը տնօրինելու իրավունքը:
Խումբը նմանատիպ առարկություններ ներկայացրեց գույքային իրավունքների հիման վրա գործատուների պարտավորության 2% -ի մասով:
«Պետությունը խախտում է ինքնիշխանության սկզբունքը, քանի որ իրավունք չունի մեր փոխարեն որոշելու, թե ինչպես տնօրինել մեր ունեցվածքը: Այսօր պետությունն այս իրավունքը սահմանափակողն է սեփական անձնական բարեկեցության համար, բայց Սահմանադրությունը նման դրույթ չունի: Այն սահմանում է, որ սեփականության իրավունքի սահմանափակումները կարող են միայն «հանրային շահի համար» կիրառվել », – ասել է Մարիաշվիլին OC Media-ին:
Մարիկաշվիլին նշել է, որ իրենք լրացուցիչ վիճարկում են նոր կենսաթոշակային համակարգի հիմնավորումը: Նա պնդում է, որ նոր սխեմայով 30 տարի հետո այդ տեմպը կկորցնի: Այս մասին գրում է գերմանական հետազոտական կենտրոններից մեկը:
«Լավ կենսաթոշակ»
Նոր կենսաթոշակային սխեմայի շրջանակներում, ովքեր թոշակի են անցել գրանցվելուց հինգ տարի պակաս կամ հաշմանդամ դարձել, կստանան ամբողջապես միանվագ գումարով: Մյուսների համար վճարումը կբաշխվի ընթացիկ կյանքի տեւողության համար ճշգրտված դրույքաչափով:
Ապրիլ-մայիս ամիսներին օրենքը թույլ կտա նրանց, ովքեր 40 տարեկանից բարձր են օրենքի ուժի մեջ մտնելու պահին՝ 2018 թ-ի օգոստոսին, ամբողջովին դուրս չմնալ սխեմայից: Հունվար ամսվա սկզբին կառավարությունը գործարկել է կենսաթոշակային գործակալության համար առցանց հարթակ, որը հնարավորություն է տալիս աշխատողներին մուտք գործել իրենց անհատական հաշիվները, որտեղ նրանք կարող են հետեւել իրենց խնայողություններին: Այն նաեւ ներառում է կենսաթոշակային սխեմաների հաշվիչ` նրանց կենսաթոշակի չափը գնահատելու համար:
Կուտակային կենսաթոշակային սխեման լրացուցիչ է եւ չի նախատեսում փոխարինել ներկայիս ֆիքսված պետական կենսաթոշակների համակարգը, որը կազմում է ամսական 200 լարի (75 դոլար): Վրաստանում կենսաթոշակային տարիքը տղամարդկանց համար կազմում է 65, կանանց համար `60 տարեկան:
Վրաստանի կառավարությունը պնդում է, որ նոր համակարգը կենսաթոշակառուներին կտրամադրի «արժանապատիվ կենսաթոշակ», կնվազեցնի տարեցների աղքատությունը եւ կխթանի նաեւ ներքին կապիտալի շուկան, քանի որ կենսաթոշակային հիմնադրամները ներդրվելու են Վրաստանում:
«Հակասահմանադրական հարկում»
GDI- ն նաեւ քննադատեց նոր կենսաթոշակային համակարգը, որը ստիպում է վրացիներին գումար ներդնել ֆոնդի մեջ առանց ապահովագրության, որ հետագայում դրանք կարող են կորցվել:
Թրանսփարենսի Ինթերնեշնլը, Վրաստանը, Տնտեսական քաղաքականության հետազոտությունների կենտրոնը, տեղական տնտեսական ազատական կենտրոնը եւ Թբիլիսիի մի շարք այլ կազմակերպություններ քննադատել են օրենքի նախագիծը դեռևս 2018 թ. մարտին: Նրանք պնդում էին, որ աշխատողներից պահանջելը վճարել եկամտի 2% -ը `որպես հարկ հակասում է Սահմանադրությանը:
2010 թ. Սահմանադրական բարեփոխումներն ու հետագա տնտեսական ազատության մասին օրենքը թույլ են տալիս նոր հարկերի ներդրումը կամ հարկերի ավելացումը միայն հանրաքվեի միջոցով:
2017թ-ի սահմանադրական փոփոխություններում, «Վրացական երազանք»-ի կառավարությունը պահպանել է այդ դրույթները, սակայն սահմանել է կանոնների 12-ամյա ժամկետ:
Վրացական օրենքի համաձայն հարկը որոշվում է որպես պետական բյուջեում ներդրում, հետեւաբար կենսաթոշակային սխեման, որը ներդրում է կատարում ինքնուրույն կառավարվող կենսաթոշակային ֆոնդի մեջ, չի կարող որակվել այդպիսին:
Այնուամենայնիվ, GDI- ն հայտարարել է, որ հույս կա, որ Սահմանադրական դատարանը կներկայացնի ավելի լայն սահմանափակում `հաշվի առնելով նոր կենսաթոշակային սխեման:
«Մենք համարում ենք, որ 2% պահանջը հստակ հարկատուի վրա բեռ է գոյացնում », – ասել է Մարիաշվիլին OC Media- ին:
Նրա խոսքերով, երբ աշխատակիցները նախատեսում են վերադարձնել իրենց գումարները կենսաթոշակի ձևով, գործատուների համար պարտադիր վճարները երբեք չեն վերականգնվում, եւ, հետեւաբար, «գույքային բռնագանձում» է:
Հայցվորները այս ամսվա սկզբում միջնորդություն են ներկայացրել դատարան `պահանջելով դադարեցնել օրենքի իրականացումը՝ հաշվի առնելով, որ գործատուները, ըստ նրանց, արդեն բեռ են կրում, որը չի փոխհատուցվելու:
Ընդդիմադիր Եվրոպական վրացական կուսակցությունը ևս հանդես եկավ նոր կենսաթոշակային օրենքի դեմ `քննադատելով դրա պարտադիր բնույթը եւ կասկածի տակ դնելով դրա արդյունավետությունը աղքատության մեղմացման հարցում:
Խոսելով Radio Palitra- ի հետ, Շալվա Ցխանակիան Վրաստանի Գործատուների ասոցիացիայի կողմից ներկայացրեց GDI- ի նոր կենսաթոշակային իրավունքի դեմ ուղղված գործողությունը, որպես «առնվազն ժամանակավորապես բարեփոխումների իրականացումը դադարեցնելու միջոց»:
Այլընտրանքային սխեմաներ
Նոր կենսաթոշակային սխեման նույնպես քննադատության է ենթարկվել հազարավոր վրացիների կողմից:
Ազգային վիճակագրական ծառայության 2017 թ-ի տվյալների համաձայն, աշխատողների 52% -ը ինքնազբաղված է եւ որևէ խթան չեն ունենա կամավոր կերպով ձեւակերպել իրենց աշխատանքը՝ սխեմային չմիանալու եւ եկամուտը կրճատելու համար:
Նոր մասնավոր կենսաթոշակային սխեմայով ինքնազբաղված մարդիկ ակնկալում են, որ իրենց եկամտի 4% -ը կստանա պետական լրացուցիչ 2% ներդրում:
«Վրացական երազանք» կուսակցության սոցիալ-դեմոկրատական խմբակցությունը քննադատեց նոր կենսաթոշակային համակարգի «վերաբաշխիչ» տարրերի բացակայությունը եւ մարտ ամսին այլընտրանքային տարբերակ ուղարկեց խորհրդարան, սակայն այն չկարողացավ անցնել առաջին ընթերցումը:
Նրանք շարունակում են պաշտպանել արժանիքների եւ փորձի վրա հիմնված «վճարել որպես դանդաղ» այլընտրանքային տարբերակը, որը, ըստ նրանց, ունի «սերունդների համերաշխության» տարր եւ երկու տարվա ընթացքում բարձրացնում է թոշակները:
Կառավարությունը նաեւ նախաձեռնել է վարչական օրենսգրքի փոփոխություն, որը կներկայացնի գործատուների համար 500 լարի ($ 190) տուգանք, որոնք չտրամադրեն գումարներ կենսաթոշակային ֆոնդին, ինչպես նաեւ իրենց աշխատակիցների աշխատավարձից չանեն պահումներ:
Անկախ վրացական արհմիությունները, Համերաշխության ցանցը, բարեփոխումները համարում են ֆինանսական սխեմա, որը նպատակաուղղված է բարձրացնել Վրաստանի վարկանիշը եւ ներգրավել ներդրողներին:
Սոֆո Ջափարիձեն քննադատում է բարեփոխումները, քանի որ նոր օրենքը չի հաշվի առնում գործազրկության ապահովագրությունը, երկարաժամկետ հիվանդությունները եւ վտանգավոր աշխատատեղերում աշխատողներին վաղաժամկետ դադարեցման տարբերակները:
Նա նաեւ ասաց, որ սպասում է, որ շատ գործատուներ կխուսափեն վճարումներ կատարելուց:
«Շատ գործատուներ կաշխատեն փոխել կամ արդեն փոխել են աշխատանքային պայմանագրերը, որոնք ազատում են նրանց վճարումներից: Բացի այդ, մարդիկ արհեստական կնվազեցնեն աշխատավարձերը », – ասել է Ջապարիձեն:
«Կառավարությունը գործատուներին պատասխանատվության ենթարկելու արդյունավետ մեխանիզմներ չունի եւ խուսափում է աշխատողների վրա կենսաթոշակային վճարների բեռը տեղափոխելուց: Մենք կտեսնենք բազմաթիվ ընկերություններ, որոնք հրաժարվում են աշխատանքային պայմանագրերից, կամ ծառայություն մատուցելու համար կամ աշխատողներ վարձելու նպատակով կդիմեն անօրինական ճանապարհի»:
Հոդվածի բնօրինակն՝ այստեղ